شش دلیل که چرا در کندوی من عسل وجود ندارد

  

 

کندوی فعال و پرحمعیت اغلب ، عسل اضافی تولید می کند، به این معنی که زنبورداران می توانند بخشی از آن را برای خود برداشت کنند. اگرچه این ممکن است جذاب به نظر برسد، اما همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی رود.دو شرط اساسی برای تولید بیش از حد عسل، قدرت کندو و در دسترس بودن شهد است. به خواندن ادامه دهید تا دلایل رایجی که چرا  کندوی زنبور شما عسل ندارد را کشف کنید .

؛؛ شش دلیل که کندو عسل ندارد :
1 - تعداد کم زنبور
2 - اولویت های کندو جدید
3 - شرایط آب و هوایی نامناسب
4 - جریان شهد کم
5 - جای گیری بد کندو
6 - مشکلات سلامتی

زنبورها ممکن است عسل را در طبق های ارائه شده ذخیره نکنند زیرا تعداد زنبورها کم است یا کندو جدید و در حال شکل گیری است. آب و هوای نامناسب، جریان ناکافی شهد، قرارگیری نادرست کندو، و مسائل بهداشتی نیز می تواند به شدت بر تولید عسل تأثیر بگذارد.

1 » تعداد کم زنبور
تولید عسل به نیروی کار قابل توجهی نیاز دارد. کار فشرده است، بنابراین پیش نیاز مازاد قابل برداشت ، داشتن جمعیت زیاد و رو به رشد است.دلایل زیادی برای داشتن جمعیت کم ، در کندو وجود دارد ولی ممکن است یکی از موارد بهره مندی از ذخیره و خوراک کم باشد. کلنی های در حال رشد اغلب از این مشکل رنج می برند و تغذیه آنها با شربت قند اغلب این وضعیت را برطرف می کند.

یکی دیگر از دلایل رایج پایین بودن جمعیت کندو، ملکه غیرمولد پیر یا بیمار است. کلنی های سالم معمولاً به سرعت با این وضعیت برخورد می کنند، بنابراین اگر سلول های ملکه را مشاهده کردید، سیگنالی است که یک ملکه جدید در حال پرورش است. اغلب بهتر است به طبیعت اجازه دهید مسیر خود را طی کند و شما هم منتظر بوجود آمدن یک ملکه پرکارتر باشید تا شروع به تخمگذاری کند.

2 » اولویت های کندو جدید
زنبورداران جدید وقتی بچه زنبورهای جدید خود را می گیرند ، هیجان زده و مشتاق می شوند. اما بهتر است انتظارات را در سال اول تعدیل کنید. زنبورستان شما در در ابتدای تأسیس است و اینکار زمان بر است.
در طول بهار و تابستان، آنها منطقه را برای یافتن منابع شهد جستجو می کنند. زنبورها کارهای مهم دیگری مانند ساختن کندو و دفاع از آن، پرورش نوزادان ، جمع آوری آب و غذا دادن به لارو های بالغ دارند. بنابراین اگر سال اول عسلی را که انتظارش را داشتید و آنرا به شما ارائه نکرد ، ناامید نشوید.

3 » شرایط آب و هوایی نامناسب
آب و هوا می تواند نقش مهمی در موفقیت کندو داشته باشد و تغییرات آب و هوایی میتواند مانع این موفقیت باشد . پرواز در هوای بارانی برای اکثر نژادهای زنبور عسل امکان پذیر نیست، اگرچه زنبورهای باکفاست بهتر از اکثر نژادها با آب و هوای مرطوب برخورد می کنند، اما اگر زنبورها نتوانند کندوی خود را برای تهیه خوراک ترک کنند، تولید عسل باید تا فرا رسیدن روزهای آفتابی به تعویق بیفتد.

دماهای سرد غیر فصلی نیز فعالیت چراگری زنبور را متوقف می کند. در دمای 10 درجه سانتیگراد یا کمتر، بعید به نظر می رسد که زنبورها از کندوی خود خارج شوند. آنها برای گرم ماندن و صرفه جویی در انرژی، خوشه ای را تشکیل می دهند. اگر خیلی گرم یا خشک باشد، فعالیت کند می شود و در این شرایط گل‌ها با کمبود شهد مواجه می‌شوند و زنبورها بیشتر فستون می‌شوند.

4 » جریان شهد کم
اگر گیاهان در دسترس کندو شهد تولید نکنند، تولید عسل متوقف خواهد شد. کمبود شهد ممکن است ناشی از زمستان طولانی یا هوای خشک غیر فصلی باشد.در حالی که شربت شکر به کندو در دوره سخت کمک می کند، اما شرایط لازم برای عسل سازی را برآورده نمی کند.

برخی از نژادهای زنبور عسل بیش از سایر نژادها بیشتر تحت تأثیر کمبود شهد قرار می گیرند. زنبورهای روسی خالص معمولاً پرورش نوزادان خود را متوقف می کنند و منتظر می مانند تا شهد در دسترس باشد. در حالی که این امر برخی زنبورداران را ناامید می کند، اما این یک ویژگی ارزشمند است که میتواند به زمستان گذرانی و مبارزه با کنه های واروآ کمک می کند.

5 » جای گیری بد کندو
مطمئن شوید که زنبورهای شما در محل مناسبی قرار گرفته اند. بررسی کنید برخی از مکان‌ها بسیار بهتر از مکان‌های دیگر هستند.

6 » مشکلات سلامتی
اگر کندو زمان مناسبی برای استقرار داشته باشد و همه شرایط برای تولید عسل عالی به نظر برسد، ممکن است مشکل شدید دیگری وجود داشته باشد. بررسی کندو به شما درک بهتری از قدرت کندو می دهد.نوزادان پوشیده شده سالمی که با لاروهای شیرده زنبورهای بالغ پوشیده شده اند را بررسی کنید. به دنبال تمام مراحل رشد باشید: تخم ها، لاروها و نوزادان سرپوشیده.

نکته ها !
اگر کندو شما جمعیت قوی ندارد از افزودن یک طبق اضافی برای تشویق تولید عسل خودداری کنید. این اثر کار معکوس خواهد داشت و کلنی را مجبور به دفاع از فضا، ساخت بره موم و مقابله با چالش های جدید کنترل دما می کند.
حذف کننده ملکه را بردارید: اگر از حذف کننده ملکه استفاده می کنید، به مدت 1 تا 2 هفته آن را به طور موقت حذف کنید. این مرحله زنبورهای بی میل را تشویق می کند تا به طبق ها رفته و شروع به کار کنند. اگر نتیجه گرفتید، حذف کننده را جایگزین کنید، اما مطمئن شوید که ملکه در زمان بازگشت در بدنه کندو است.
تغذیه تکمیلی: اگر کندو شما منابع غذایی کافی ندارد، با یک شربت قند 1:1 قدرت کندو را تحریک کنید. با تهیه مکمل های گرده می توان کندو را برای پرورش نوزادان را تشویق کرد.

نشانه های جریان خوب شهد چیست؟
هنگامی که گل ها روی طیف وسیعی از گیاهان قابل مشاهده باشند ، متوجه خواهید شد که جریان شهد کافی وجود دارد. زنبورها با شکم پر وارد کندو میشوند ، تردد زیاد زنبورها نیز نشانه هایی از جست و جوی سنگین است. سایر سیگنال های جریان شهد شامل افزایش وزن کندو، تولید موم و عطر شهد هنگام فراوری آن است .

چرا زنبورها عسل اضافی ذخیره می کنند؟
زنبورها ذخایر زیادی از عسل را به عنوان منبع انرژی نگه می دارند تا به آنها کمک کند ماه ها در هوای سرد زمستانی زنده بمانند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند دوره‌های کمبود شهد را پشت سر بگذارند و جمعیت در حال رشد کندو را حفظ می‌کنند.

جمع بندی
  زنبورها موجوداتی سخت کوش و پربازده هستند، اما قبل از اینکه زنبورداران بتوانند انتظار برداشت عسل را داشته باشند به زمان نیاز دارند تا تثبیت شوند. برآورده کردن انتظارات در سال اول برای یک کندو جدید بسیار سخت است ، بنابراین انتظار زیادی از آن نداشته باشید.
  کلنی هایی ممکن است با آب و هوای نامناسب یا سطوح پایین شهد دست و پنجه نرم کنند ، پس باید متوجه این موضوع باشید.
  هنگامی که شرایط برای تولید عسل مناسب به نظر می رسد، بررسی کنید که کندو به خوبی در مکان مناسب قرار گرفته باشد. اگر شرایط به نظر خوب می رسد، باید کندو را از نظر علائم بیماری، کنه یا سایر آفات نیز بررسی کنید.
  برخورد سریع با تهدیدها ، اغلب کندو را به مسیر خود باز می گرداند. با این حال، ممکن است برداشت عسل با تاخیر صورت گیرد.